ראיון מיוחד: האפליקציה ששינתה את כללי המשחק לחשמלאים בישראל (ובקרוב בעולם)
עמוד ראשי // חדשות וארועים // ראיון מיוחד: האפליקציה ששינתה את כללי המשחק לחשמלאים בישראל (ובקרוב בעולם)
מאז כניסתה של אפליקצית חשמליסט לשוק, נראה שזה כל מה שתעשיית החשמל בארץ מדברת עליה. החידוש המרכזי שלה, המאפשר לבנות כתב כמויות ביעילות ובקלות, שינה את כללי המשחק וייעל את שגרת העבודה עבור אלפי חשמלאים וקבלנים ברחבי המדינה.
"הרעיון הראשוני מאחורי חשמליסט היה לייצר פלטפורמה ידידותית לצורכי הזמנה ומעקב של הזמנות אביזרי חשמל לקבלני חשמל, ולהיות מובילי החינוך לדפוס שימוש פורץ דרך ומייעל".
כך מספר ירון נוימן (51), מנהל קו המוצר של חברת VIMAR האיטלקית, מהיצרניות הגדולות והבולטות בעולם של אביזרי חשמל. הוא שואב השראה מהמצאותיה פורצות הדרך: "ב-1968 VIMAR הגתה את רעיון תריס ההגנה בשקעי החשמל למניעת התחשמלות. על אף שהמצאה זו נרשמה כפטנט, מסרה אותו VIMAR לכל יצרני אביזרי החשמל השונים ללא עלות ולו רק למען העלאת המודעות לבטיחות ושמירה על חיים. כך ולכן היום כל שקעי החשמל בכל העולם שומרים ומגנים על ילדינו מפני השתובבות מחשמלת". ברוח הזו, הגה את הרעיון לאפליקציה, הפטנט נמסר לצוות הפיתוח של חשמליסט שלקח את המושכות לידיו ויצר ממשק משתמש קל ונוח לשימוש, ומאפשר למשתמש בחירה חופשית של כל אחת מיצרניות אביזרי החשמל הגדולות, כגון גוויס, ביטיצינו, ניסקו ודומותיהן.
איזה צורך זיהיתם אצל חשמלאים וקבלני חשמל לבניית האפליקציה?
בכדי להבין זאת, אתחיל בהקדמה, קבלן החשמל מתחיל עבודתו בתמחור העבודה למזמין. בתהליך התמחור הוא עובד מול מכרזים ותוכניות, כאשר הוא "מעריך" בגסות ובשיטת ה"יהיה בסדר" את העלויות של אביזרי החשמל, אשר התקנתם בפועל היא בשלב הגמרים.
"עוד יצוין כי מתוך כלל עבודת החשמל, עלות אביזרי החשמל היא כ-2% בלבד, אך היות והרכישה מתבצעת בסוף תהליך הבנייה, קבלן החשמל יחפש לחסוך ולדייק ככל יכולתו ברכש האביזרים כדי לפצות על ההערכות הגסות שביצע בעת מילוי המכרז. כך אגב גם בכל הנוגע לציוד הגמרים, כגון גופי תאורה (משקל כבד יותר) וציוד הלוחות. לאור כך, ביקשנו בתוך עולמנו לתת לקבלן החשמל בידו כלי יעיל ושימושי לדיוק בעת המענה למכרז בתחילת התהליך מחד ולרכש ומעקב שבסוף תהליך הבנייה מאידך.
"לא רק זאת", ממשיך להסביר נוימן, "היות ואביזרי החשמל נרכשים דרך סיטונאי חשמל, באותה נשימה, חשמליסט מייצרת סדר גם עבור הסיטונאי המקבל הזמנות מסודרות וברורות ללא מקום לטעויות.
"בתהליך תמחור העבודה של קבלן החשמל, הוא משתמש ב'כלל אצבע' ונשען על הערכה גסה של עלות האביזרים ובעת ההזמנה רושם הוא או מי מפועליו את הכמויות לרכש ע"ג פיסת נייר או קרטון אקראית ולרוב הערכות של הכמויות ואין לו מעקב של ממש אחר מה הוזמן, מה הותקן וכך הלאה, בטח שלא תכנון מול ביצוע, נותרות יתרות רבות של ציוד וזהו כסף שבסופו של דבר יהיה פחת של העבודה ובקלות ניתן לחסוך אותו. חשמליסט פותרת את כל אלו.
"צורך נוסף הקשור לתקופה הנוכחית, תקופת הקורונה, עת נדרש ריחוק חברתי. יש סגר, אין סגר, נוצרת שפת ממשק אחידה המאפשרת לשמר ריחוק ובריאות, הן לקבלני החשמל והן לסיטונאים, לתקשר ביניהם ולא לפגוע בתהליכי הבנייה שהם ענף חיוני".
מה הדבר הייחודי ביותר באפליקציה מבחינתך?
"בחשמליסט יש כלי של סטים, היות וכל נקודת חשמל מורכבת ממספר אביזרים שונים, מתאם בגודל מסוים, אביזר פנימי ומסגרת תואמת, כלי הסטים מאפשר מעבר מהיר על התוכנית בתחילת התהליך ו/או בדירה עצמה בסוף התהליך ופשוט להוסיף את אופי הנקודה וחשמליסט תפרק ותסכום את האביזרים הנדרשים לנקודות שנבחרו.
לדוגמה: מפסק יחיד – מורכב ממתאם 3 מודול, מפסק יחיד בודד ומסגרת 1 מודול , כל שעליך לבחור בסטים הוא סט מפסק יחיד ובכתב הכמויות תקבל את 3 האביזרים המרכיבים ונדרשים לנקודה זו.
דבר נוסף הוא יצירת שפה משותפת ואחדות השיח, בין קהילת היבואנים וחשמליסט משרתת את כל יבואני האביזרים, קהילת הסיטונאים, קהילת הקבלנים – קהילות שונות, עם מאפיינים שונים ותרבויות ארגוניות שונות".
אילו תגובות הכי משמעותיות קיבלתם לאפליקציה עד כה?
"אלו שכבר מתנסים בחשמליסט מופתעים ונהנים מהקלות והנוחות ו'מלינים' על כך שכמה חבל שחשמליסט לא מאפשרת מוצרים נוספים בנוסף לאביזרי החשמל, כאן ההפתעה הגדולה, חשמליסט מאפשרת למשתמש להוסיף כל פריט שירצה, גוף תאורה, כבל או כל דבר שיזדקק לו, וחשמליסט תזכור עבור המשתמש את המוצרים שהוא הוסיף בעבר ב"אזור אישי" כך שעם הוספתם פעם אחת, תמיד יוכלו לשוב ולרכוש אותם.
איפה אתה רואה את הטכנולוגיה של חשמליסט בעוד 5 שנים?
נוימן מספר כי יש רצונות גדולים לקחת את האפליקציה גם מעבר לים לשווקים גדולים הרבה יותר "אני משוכנע שחשמליסט עוד תתפתח ותתרחב", הוא אומר, "היא תהפוך לא רק לכלי שימוש ייעודי מוביל והכרחי, אלא גם כמרכז ידע בסגנון של קהילת משתמשים עם אינטראקציות רבות ומתפתחות. אין בי ספק כי גם השמיים הם לא הגבול וכל עוד הצרכנים יתגברו על הפחד הכביכול הטבעי מפני שינויים, יתנסו ואז פשוט יתמכרו לנוחות וליעילות, כל שכן לחיסכון הכספי, הן בזמן יקר והן בפחת".